
Παρουσίαση, “Θεσσαλονίκη: Η Σεφαραδίτικη & Αρμενική Μουσική Παράδοση”, Τρίτη, 20/05/2025
21/05/2025
Παρουσίαση “Θεσσαλονίκη: Επιρροές της Βυζαντινής Μουσικής στην Οθωμανική”, Τρίτη 27/05/2025
03/06/2025Παρουσίαση της Ευρωπαϊκής Μουσικής του Ρομαντισμού (Όπερα) και των παραγόντων που καθόρισαν τη διαμόρφωση και την εξέλιξή της, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων 65+ του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης
Ήδη από τις αρχές του 19ου αιώνα, σημειώνονται σημαντικές αλλαγές στις συνθήκες σύνθεσης και πρόσληψης της όπερας στην Ευρώπη. Η πιο σημαντική αλλαγή αφορά τον τρόπο με τον οποίο η όπερα υπερβαίνει τα όρια της αριστοκρατικής πατρωνίας και διαμορφώνεται σε ένα σκηνικό είδος που απευθύνεται πλέον μαζικά σε ευρύτερο κοινό από όλες τις κοινωνικές τάξεις. Άμεση συνέπεια αυτής της αλλαγής είναι αφενός η ανέγερση κτιρίων μεγάλης χωρητικότητας σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Δύσης (συμπεριλαμβανομένων και πόλεων εκτός των ορίων της Ευρωπαϊκής ηπείρου, π.χ. στη Βόρεια και Νότια Αμερική) και αφετέρου η χρήση καινοτόμων τεχνολογιών στο πεδίο της σκηνογραφίας και του φωτισμού. Από την άλλη μεριά, οι συνθέτες όπερας καλούνται πλέον να ευθυγραμμίσουν τις πρακτικές τους με τις επιθυμίες ενός ολοένα μεγαλύτερου και απιτητικότερου κοινού, γράφοντας έργα πολύ μεγαλύτερης διάρκειας, πολύ πλουσιότερων ορχηστιρκών ηχοχρωμάτων και πολύ πιο ακραίων δεξιοτεχνικών φωνητικών προκλήσεων. Εν τέλει, η όπερα καταλήγει να συνιστά έναν χώρο ιδεατής καλλιτεχνικής και κοινωνικής ενότητας, ένα είδος ουτοπικής συνύπαρξης των κοινωνικών τάξεων υπό τη σκέπη της κοινής συμμετοχής στην καταμαρτύρηση του οπερατικού θεάματος. Έχοντας αποκτήσει αυτό το κοινωνικό και πολιτισμικό βάρος, η όπερα ανάγεται στο πλέον κατάλληλο είδος καλλιτεχνικής έκφρασης για την εμπέδωση και διατράνωση της συλλογικής εθνικής συνείδησης στα μέσα του 19ου αιώνα.
Σκοπός της παρουσίασης είναι να εξετάσει συνοπτικά τις εξελίξεις αυτές στον χώρο της όπερας από τις αρχές έως τα τέλη του 19ου αιώνα, εστιάζοντας αρχικά στην Ιταλική όπερα (από τον Rossini έως τον Verdi), στη συνέχεια στη Γαλλική όπερα (από τον Meyerbeer έως τον Bizet), και τέλος στη Γερμανική όπερα (με κομβική φυσιογνωμία αυτήν του Wagner). Στο πλαίσιο της παρουσίασης, θα εκτελεστούν αποσπάσματα χαρακτηριστικών έργων του ρομαντικού οπερατικού ρεπερτορίου από φοιτητές και αποφοίτους του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Παρουσίαση και μουσικά παραδείγματα:
Πέτρος Βούβαρης (πιάνο)
Sevastiana Astakhova (σοπράνο)
Μαργαρίτα-Μαρία Κεβρεκίδου (σοπράνο)